پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4822
-
الف
+

«بیمار انگلیسی» برنده بوکر طلایی شد

رمان «بیمار انگلیسی» عنوان برنده برندگان جایزه ادبی بوکر در پنج دهه اخیر را به خود اختصاص داد.

"مایکل اونداتیه" با رمان «بیمار انگلیسی» عنوان برنده برندگان جایزه ادبی بوکر در پنج دهه اخیر را به خود اختصاص داد.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از گاردین، جایزه «بوکر طلایی» به رمان پرفروش «بیمار انگلیسی» نوشته "مایکل اونداتیه" اهدا شد. این جایزه امسال به مناسبت پنجاهمین سال برگزاری جایزه «بوکر»، به بهترین برنده این رویداد ادبی در طول تمام دوره‌های برگزاری آن اعطا شد.

در سال ۱۹۹۲ اعضای هیات داوران جایزه بوکر، رمان «بیمار انگلیسی» از مایکل اونداتیه را به صورت مشترک با رمان «گرسنگی مقدس» نوشته «بری آنس‌ورث» به عنوان برنده انتخاب کردند و این امر حاکی از تردید هیات داوران برای انتخاب برنده نهایی این جایزه ادبی بود. حالا پس از 26 سال، «بیمار انگلیسی» در رای‌گیری مردمی برای انتخاب برنده برندگان جایزه بوکر، با اختلاف زیاد نسبت به سایر آثار، برنده جایزه ویژه «بوکر طلایی» شد.

برای انتخاب برنده جایزه «بوکر طلایی» همه ۵۲ رمان برنده تاریخ جایزه بوکر توسط داوران مطالعه شد و با انتخاب یک رمان از هر دهه، این آثار به عنوان نامزدهای نهایی جایزه برنده برندگان بوکر (بوکر طلایی) به رای عمومی گذاشته شدند.

در نهایت از بین پنج رمان «تالار گرگ‌ها» نوشته «هیلاری منتل» برنده سال ۲۰۰۹، «بیمار انگلیسی» نوشته «مایکل اونداتیه» برنده سال ۱۹۹۲، «در کشور آزاد» از «وی. اس. نایپل» برنده بوکر سال ۱۹۷۱، «ببر ماه» اثر «پنه‌لوپه لایولی» برنده جایزه سال ۱۹۸۷ و «لینکلن در باردو» نوشته «جورج ساندرز» برنده سال ۲۰۱۷،  "مایکل اونداتیه" با «بیمار انگلیسی»  ۹۰۰ هزار رای کسب کرد و  «بوکر طلایی» را به خود اختصاص داد.

این نویسنده کانادایی هنگام دریافت جایزه خود گفت: رمان «بیمار انگلیسی» را از زمان نگارش تا کنون دوباره نخوانده ام. حتی یک لحظه هم فکر نمی‌کردم این رمان در فهرست نامزدها قرار گیرد، بویژه زمانی که در کنار اثری از «وی.اس. نایپل» به عنوان یکی از استادان بزرگ زمان ما و همچنین اثر مهمی چون «تالار گرگ‌ها» از «هیلاری منتل» قرار گرفت. من بیشتر از هر فرد دیگری می‌دانم که شاید رمان «بیمار انگلیسی» هنوز دارای ابهامات و اشکالاتی است.

وی همچنین از کسانی یاد کرد که هیچگاه موفق به کسب جایزه بوکر نشدند؛ نویسندگان بزرگی چون «ویلیام تروِر»، «باربارا پیم» و «آلیس مونرو».

رمان «بیمار انگلیسی» درباره پرستاری است که از مردی مجروح در یک ویلای ایتالیایی در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم مراقبت می‌کند؛ مردی که تمام بدنش به شدت سوخته است. این اثر ادبی را در سال ۱۹۹۶ "آنتونی مینگلا" به فیلم برگرداند. فیلم با بازی «رالف فینس»، «ژولیت بینوش» و «ویلم دفو» مورد تحسین بسیاری قرار گرفت و در مراسم اسکار آن سال در هشت شاخه نامزد کسب جایزه شد که از این میان، شش جایزه از جمله اسکار بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد.

گفتنی است جایزه «من بوکر» به بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده، اهدا می‌شود. این جایزه که بیش از ۴۰ سال فقط مختص نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها بود، از سال ۲۰۱۴ به تمام آثار نوشته‌ شده به زبان انگلیسی‌ از کشورهای مختلف اختصاص داده شد. اولین‌ دوره «من بوکر» در سال ۱۹۶۹ برگزار شد.

س م / س م

نظر شما
ارسال نظر